ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان

در سال‌های اخیر، توسعه صنعت انرژی خورشیدی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای تامین انرژی پاک و کاهش وابستگی به منابع فسیلی مطرح شده است. با تصویب ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت برای توسعه فناوری‌های نوین در این صنعت در نظر گرفته شده است. این ماده ‌قانونی باهدف تسریع در رشد فناوری‌های دانش‌بنیان، به‌ویژه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تنظیم شده است و می‌تواند تحول مهمی را در مسیر تولید و استفاده از انرژی خورشیدی ایجاد کند.

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به‌منظور تقویت و توسعه صنایع دانش‌بنیان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیرتصویب شده است و اهدافی مانند گسترش بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف و همچنین کمک به رفع ناترازی برق کشور را دنبال می‌کند. مطابق با این ماده، از سال ۱۴۰۲ صنایع با مصرف برق بیش از یک مگاوات ملزم هستند که معادل یک درصد از نیاز سالانه خود به برق را ازطریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند. این میزان باید تا پایان سال پنجم اجرای قانون جهش تولید، حداقل به پنج درصد برسد. با اجرای این ماده صنایع بزرگ تشویق می‌شوند که به بهره‌گیری از منابع انرژی پایدار روی بیاورند و با تولید برق پاک، نقش موثری در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ایفا کنند.

جرایمی ناشی از عدم رعایت ماده ۱۶

درصورت عدم رعایت الزامات قانون جهش تولید، واحدهای صنعتی مشمول جرائم قابل توجهی می‌شوند. برخلاف تصور برخی از مدیران صنعتی که جریمه را براساس ظرفیت انشعاب خود محاسبه می‌کنند، این جریمه درواقع براساس یک درصد از مصرف برق سالانه آن واحد صنعتی تعیین می‌شود. علاوه‌بر این، درصورت عدم تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، این واحدها ملزم به پرداخت هزینه برق مصرفی با نرخ انرژی تجدیدپذیرمی‌شوند. این مبلغ در قبوض برق این واحدها درج و به‌عنوان جریمه عدم رعایت الزامات ماده ۱۶ محاسبه می‌شود. به طور مثال تعرفه برق تجدیدپذیر تعیین شده از سوی ساتبا در دوره آذرماه ۱۴۰۳ برای مشترکین صنعتی به ازای هر کیلووات ساعت ۴۰۷۶۲ ریال اعلام شده است.

نکته مهم دیگر، امکان قطعی برق در شهرک‌های صنعتی به‌دلیل افزایش تقاضای انرژی و عدم تأمین بخشی از انرژی از منابع تجدیدپذیر است. قطعی برق در ساعات اوج مصرف می‌تواند منجر به واردشدن خسارات سنگین به صنایع ‌شود. برای پیشگیری از این جریمه‌ها و خسارات، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت حداقل یک درصد مصرف برق سالانه(۵ درصد در طی پنج سال)، راه‌حل مناسبی است که می‌تواند علاو‌ه‌بر کاهش هزینه‌های جریمه، به تأمین پایدار انرژی در واحدهای صنعتی نیز کمک کند.

قانون جهش تولید

چرا صنایع به بهینه‌سازی مصرف انرژی خود نیاز دارند؟

صنایع برای کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش آثار زیست‌محیطی به بهینه‌سازی انرژی مصرفی خود نیاز دارند. ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز با الزام صنایع به تامین بخشی از انرژی از منابع تجدیدپذیر، آن‌ها را به مدیریت هوشمندانه‌تر مصرف انرژی و استفاده از منابع پایدار تشویق می‌کند تا علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها بتوانند نقش موثری در حفظ محیط زیست داشته باشند.

نکات تکمیلی در رابطه با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان

قانون جهش تولید دانش‌بنیان، با هدف گسترش سیاست‌های حمایت از انرژی خورشیدی و تشویق صنایع به استفاده از منابع تجدیدپذیر تصویب شده است و  همچنین حمایت خود از کارخانجات و صنتایع را در این راه نشان میدهد. در این راستا، صنایع می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی را حتی خارج از محل استقرار واحد خود احداث کنند و مطابق وزارت نیرو از انتفاع برق تولیدی مازاد خود بهره‌مند گردد ؛ همچنین امکان اخذ اراضی مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی ازطریق همکاری با جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان برای متقاضیان وجود خواهد داشت. این تسهیلات دولتی به صنایع کمک می‌کند که در مسیر تأمین انرژی پایدار و کاهش هزینه‌ها گام بردارند.

نحوه بهره‌مندی از مازاد برق تجدیدپذیر تولید شده

  • فروش در قالب قرارداد دوجانبه و یا فروش در بازار برق (فروش به شبکه بر اساس مصوبات هیأت تنظیم بازار برق(.
  • تهاتر”برق تولیدی مازاد” با “برق مصرفی مشمول” سایر “واحدهای صنعتی مشمول” به منظور کاهش تعهدات ایشان مطابق “آییننامه”.
  • استفاده خود یا فروش به سایر صنایع در قالب مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۲۵۰۷۸/۱۴۰۱ مورخ ۱۱/۰۴/۱۴۰۱ به منظور استفاده از مزایای عدم قطع برق صنعت در زمانهای محدودیت شبکه.
  • واگذاری به مراکز استخراج رمزارز موجود یا جدیدالاحداث.

منافع احداث نیروگاه خورشیدی برای صاحبان صنایع

باتوجه‌به افزایش چشمگیر هزینه‌های انرژی و نگرانی‌های زیست‌محیطی، صنایع به‌دنبال راهکارهایی برای تامین برق پایدار و اقتصادی هستند. در این میان، سیاست‌های حمایت از انرژی خورشیدی نه‌تنها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر و حفظ محیط‌زیست به‌وجود می‌آورد.

تسهیلات دولتی

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

احداث نیروگاه خورشیدی به صاحبان صنایع کمک می‌کند که با جایگزینی انرژی پاک به‌جای سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. این کاهش نه‌تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود صنایع با استانداردهای زیست‌محیطی و مقررات پایداری هماهنگ شوند و در مسیر توسعه پایدار گام بردارند.

صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی

صنایع می‌توانند با الزام به ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و احداث نیروگاه خورشیدی، فقط با یک‌بار سرمایه‌گذاری، برق پاک و پایدار موردنیازشان را با هزینه‌ای کمتر از نیروگاه‌های حرارتی تولید کنند. این صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی در بلندمدت می‌شود و ثبات مالی و مزیت رقابتی پایداری را برای صاحبان صنایع به ارمغان می‌آورد.

تأمین امنیت انرژی

نیروگاه‌های خورشیدی با تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر و غیر‌وابسته به سوخت‌های فسیلی به صنایع کمک می‌کنند که با تولید انرژی مستقل از شبکه‌های برق عمومی، از پایداری و امنیت تأمین انرژی خود اطمینان داشته باشند. این خودکفایی در تامین انرژی، از صنایع در برابر نوسانات عرضه و قطعی‌های مکرر برق محافظت و بهره‌وری و استمرار تولید را تضمین می‌کند. سیاست‌های حمایت از انرژی خورشیدی نیز این فرایند را تسهیل و انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد می‌کنند.

سیاست‌های حمایت از انرژی خورشیدی

ارتقای برندینگ

احداث نیروگاه خورشیدی می‌تواند به ارتقای برندینگ صنایع کمک کند، زیرا استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تعهد به حفظ محیط‌زیست است. این امر به بهبود تصویر برند و جذب مشتریان آگاه به مسائل زیست‌محیطی کمک می‌کند و موجب ایجاد مزیت رقابتی برای چنین صنایعی می‌شود.

کاهش وابستگی به منابع خارجی

احداث نیروگاه خورشیدی به صنایع کمک می‌کند که وابستگی خود به منابع خارجی انرژی را کاهش دهند. صنایع می‌توانند با تولید انرژی داخلی، از نوسانات قیمت و تحریم‌ها مصون بمانند و به استقلال انرژی دست پیدا کنند. این امر، موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش تاب‌آوری کسب‌وکارها در برابر بحران‌ها خواهد شد.

امکان دریافت تسهیلات دولتی

صاحبان صنایع می‌توانند برای احداث نیروگاه خورشیدی از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند. این تسهیلات می‌تواند شامل وام‌های بانکی، یارانه‌ها و حمایت‌های مالی برای تاسیس پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر باشد که هزینه‌های اولیه را کاهش می‌دهد و بازگشت سرمایه را تسهیل می‌کند.

امکان صادرات برق تولیدی

صاحبان مشاغل می‌توانند با تاسیس نیروگاه خورشیدی، برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق کنند و ازطریق فروش آن به دولت یا شرکت‌های برق، درآمد اضافی کسب کنند. این امکان نه‌تنها باعث افزایش سودآوری می‌شود، بلکه به پایداری اقتصادی صنایع نیز کمک می‌کند.

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان

سخن پایانی

پایبندی به الزامات ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، فرصتی طلایی برای صنایع است تا باتوجه‌به سیاست‌های حمایتی دولت، ازطریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین انرژی پایدار و کاهش هزینه‌ها اقدام کنند و درعین‌حال از جریمه‌های سنگین در امان بمانند. این اقدام نه‌تنها به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند، بلکه به افزایش سودآوری و استقلال انرژی صنایع نیز منجر می‌شود. برای بهره‌برداری از مزایای قانون جهش تولید و ارتقای بهره‌وری انرژی خود می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت مکسان تماس بگیرید. تیم متخصص ما آماده است تا راهنمایی‌های لازم در زمینه اجرای پروژه‌های خورشیدی و بهره‌مندی از تسهیلات دولتی را به شما ارائه دهد. پس فرصت را از دست ندهید و اولین گام خود را برای آینده‌ای سبز و پایدار بردارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

AI Avatar
دستیار هوشمند مکسان